hold de rasistiske meningene for deg selv

På bussen hjem fra skolen kjørte den forbi en fotballbane, som var usedvanlig full av søppel. Det var rundt ti utlenninger der som spilte fotball og hadde det gøy. Plutselig hører jeg fra setet bak meg en gammel mann som sier "De jævla negerne, greier søren meg ikke å rydde opp etter seg engang.. Ha du ut av Molde!". Jeg ble helt paff.. Jeg snudde meg rundt i så stort sinne, at jeg kunne halshugd mannen på flekken. Hadde det ikke vært for de utallige rynkene på halsen hans som nektet meg å slippe til, hadde jeg gjort det uten å nøle. Jeg ropte nærmest "søppelet var der fra før, og de har LIKE stor rett til å være her som deg!" Bare av å sitte å skrive det nå gjør meg sint. Sint for at det finnes slike mennesker der ute som ikke har fått med seg at Norge har blitt et flerkulturelt land.

Norge er et fritt land, og folk kan stort sett gjøre hva søren de vil. Men disse fordommene de fleste har MÅ bort.. Jeg kan selv innrømme at jeg var litt skeptisk mot de som kommer fra Somalia. Etter et skrekk besøk på Oslo s, da jeg og ei venninne ble forfulgt ned til t-banen der han stoppet å runket til oss. Og senere den dagen det var slosskamp blandt to Somalske menn på akkurat samme plassen. Der og da tenkte jeg at alle fra Somalia var helt lik. Voldelige og respektløse. Nå er synet mitt helt anderledes, for jeg skjønner at man ikke kan dra ALLE under en kam. Greit, to stk fra somalia har gitt meg et dårlig inntrykk. Det er to av flere millioner! Det er det mange må slutte med også, man kan ikke dra alle "svarte" under en kam.. Man kan ikke dømme alle for å være kriminelle kun fordi noen av samme folkeslag sitter i fengsel. Hvor mange nordmenn er ikke kriminelle? Betyr det at dere har fordommer mot alle nordmenn også?

Kan vi virkelig dra alle utlenninger under en kam? For da må vi jo strengt talt gjøre det samme med de "hvite"..

128 kommentarer

Soleha

13.mai.2009 kl.16:26

Bra innlegg..!
silje moen

13.mai.2009 kl.16:27

AH, jeg er så sykt irritert på sånne mennesker som tror "de svarte" ikke er som oss, dem er jo akkurat som oss.. bare ikke lik farge, og kommer fra et annet land. jeg har ingenting i mot dem, men noen av dem kan være litt slemme og skumle, men dem er virkelig ikke det innerst inne, tenk litt på det!
Maria

13.mai.2009 kl.16:32

Vil si meg helt enig. Skjønner at folk kan ha fordommer, men hold dem for dere selv. Ikke gå rundt å si slik som den mannen på bussen gjorde !
Linita

13.mai.2009 kl.16:33

Er du ikke enig i at det er blitt MYE mer vold og kriminalitet i norge, etter at vi begynte å ta inn alle utlenderne ?
Marianne;D

13.mai.2009 kl.16:36

Er enig med deg. Da han mannen sa var bare teit. Dei fra utlande er eigentleg utroleg greie. Men noen er mindre greie enn andre. Slik er dei norske og da. Altså da er jo heilt sant. Men som du sa, norge er ett fritt land. Dei har lov å ver her nesten lika masse so oss. Og han mannen som sa da om utlendingane treng litt ris på rompenXD
Kristina Andersen

13.mai.2009 kl.16:36

Kjempe bra innlegg, Julia
Thea

13.mai.2009 kl.16:37

bra innlegg..!men kan du legge ut bilde av den nye sengen din ?
hanne!

13.mai.2009 kl.16:38

fy faen, hater stygge rasister!neste gang du hører noe slikt, julia, få dem til å høre hva du sier - for du har helt rett! :)stå på!
Ragkg :)

13.mai.2009 kl.16:39

Du har jævli rett ass... Alle har like mye lovå vere her som oss. Folk som seier sånne rasistiske ting..well screew them!! Bra du tørr å si i fra! men men...Likte den video dag boka di i går : D kan du lage flere av di? PS.. Du e utroli jordnær å klok! Det viser du i inleggene dine :D ikkje vondt ment men du ser av og til ut som en litt overfladisk bimbo men på inn siden er du gull! Keep up the good work : )Klem!
Kaja Emilie i USA

13.mai.2009 kl.16:42

De gamle har nesten alltid så mye imot mennesker med mørk hud. de er jo mennesker akuratt som oss bare en anne farge.
Frida

13.mai.2009 kl.16:44

lært deg et nytt utrykk nå? dra de under en kam :-D men ja, jeg er enig. Selv om jeg irriterer meg over de 13 åringene som sitter bak meg på bussen og roper masse rare ord til hverandre, og slåss bak i bussen.. Noen av de er helt idioter, men en større del av dem er utrolige.
Julia Nyland Ørsahl

13.mai.2009 kl.16:45

linita; grunnen til at volden og kriminaliteten har steget er jo ikke blitt fastslått at det er av utlenninger. det er også fordi mange normenn har visse meninger om de, og det blir altså slossing mellom de to partene.
Habiba

13.mai.2009 kl.16:49

helt enig med deg!
L

13.mai.2009 kl.16:52

Ja, du har rett i at det er mange som har fordommer, og våre nye landsmenn har som du sier like stor rett til å oppholde seg der de vil, som vi har. Har likevel et lite innspill i forhold til noe annet du skrev. Jeg reagerte litt på at du sammenligner deg selv som en kamel med downs. Jeg er sikker på at du ikke mente noe vondt med det, men jeg syns ikke det er rett å bruke downs syndom som en "morsomhet" på en sånn måte. Enkelte KAN føle det litt ubehagelig, for mange mennesker med downs blir både sett litt ned på og latterliggjor, spesielt i media. Men dette er jo ikke akkurat nytt, mange som skriver slikt bare på spøk. Mener bare det kunne vært noe å tenke på :)
MargunnSTRAND.

13.mai.2009 kl.16:58

vedig bra innlegg. blir skikkelig sur når folk skal være sånn mot andre pga f.eks : hudfarge. herre min, vi er bare mennesker liksom. du er en utrolig bra bogger.!
Oda

13.mai.2009 kl.17:03

Svartingene er de som tilslutt kommer til og styre dette landet her, jeg synes vi er alt for snille.De aner faktisk ikke hvor heldig de er, som har fått kommet til Norge, men mange av de tar det alt for gitt, og ødelegger sine gode muligheter frem i livet. De krever, og krever og bli aldri fornøyd. Henter penger fra staten, og sitter på rævva og venter på å få alt slengt i fanget, og at alt skal bli tilrettelagt for de. De klager og syter på de minste ting, og viser mildt sagt jævlig lite takknemlighet for de vi gjør for dem. Jeg for min del mener vi har nok innvandrere i Norge, og vi trenger ikke fler av de heller. De kommer faktisk til og ta over hele landet en vakker dag, om vi skal holde på slikt. Snart er det ikke flere nordmenn igjen i vårt eget land. Jeg respekterer de som jobber for og være her og er takknemlig for det, og at de gjør noe fornuftig for samfunnet istedetfor og sitte på rævvas og forvente og kreve alle veier. STEM FRP VED NESTE VALG!
Susanne=)

13.mai.2009 kl.17:11

Heilt einig med deg Julia! Folk må få vekk de fordommene, eg kan virkelig ikkje fordra folk som kommer med sånne utsagn som dette! Bra du tar dette opp! :)
Marianne

13.mai.2009 kl.17:13

Kjempebra innlegg, er enig med deg (:Men èn liten ting.. Uttrykket heter halshugd, ikke halssugd.Så kan du trøste deg med at neste gang du blir sinna pågamle mannfolk kan du bruke redskaper i stedet for åha leppene i nærheten av rynkene deres^^
Caroline Sofie

13.mai.2009 kl.17:14

Enig med deg Julia. Men jeg er også enig med L over her. Det er ikke noe bra å dra inn downs syndrom i en slik tekst som noen morsomhet. Men tror ikke du mente noe vondt med det altså, er bare noe å tenke over. Det kan hende du har lesere med downs syndrom feks.
Monica

13.mai.2009 kl.17:14

Selvfølgelig er alle mennesker like mye verdt, uavhengig av hudfarge. Det er jeg helt enig i. MEN, jeg syns utlendingene tar over Norge om dagen. Det er alt for mange av dem her. Ikke tro at jeg er rasistisk, for det er jeg virkelig ikke! Det jeg mener er bare at nordmenn kan bo i Norge og polakker kan bo i Polen. Vi er født i landene våre for en grunn, så hvorfor skal det gå utover Norge at mennesker i andre land sliter? Halvparten av utlendingene som kommer hit, kommer hit bare for å snylte på Norge fordi vi er ett rikt land. Er du arbeidsledig får du en utrolig bra trygd. Den er vært fall på over 80% nå, og det er ikke så langt unna en vanlig betalt jobb. De gifter seg bare for å få statsborgerskap, og ja, rett og slett snylter oss. I Norge, og spesielt i byggebransjen er det nok arbeidsledighet, og hadde det ikke vært for alle polakkene som har kommet til Norge, hadde de norske som jobber i byggebransjen hatt jobb. Bør det ikke sørges for at de som faktisk er norske klarer seg først? Jeg syns det er skremmende mange utlendinger i Norge for tiden, og håper faktisk at dem drar tilbake til landet sitt. Men som sagt, jeg mener fortsatt at alle mennesker er like mye verdt, men det er ikke til å stikke under en stol at utlendingene snylter Norge for penger.
olaug

13.mai.2009 kl.17:17

linita hadde et poeng i det med downs, men du har helt rett i resten av det du skrev i innlegget ;)
helene

13.mai.2009 kl.17:20

jeg er iallfall IKKE enig med monica, men har ikke tid til å argumentere nuu.. jeg hater rasisme!! kjempebra at du skriver om dette, og at du sa ifra til han mannen, det er det ikke mange som hadde gjort!
martherk

13.mai.2009 kl.17:23

Jeg er noe enig med Monica. Det er altfor mange av dem her. Jeg er heller ikke rasist på noen måte, men eg synes vi tar inn altfor mange her. Jeg kan gå nedover gata å se BARE utlendinger, og det synes jeg er galt.Det som irriterer meg som en idiot er at vi ikke sender hjem de kriminelle. Istede for å sende de hjem til sitt eget land, bruker vi penger på å ha dem i fengsel, og det synes jeg er feil.Men de som gidder å integrere seg litt, få seg jobb, lære seg språket vårt og faktisk prøve å være litt som oss, istede for å sitte inne i leilighetene sine, ikke skjønne noe av det vi sier og snylte på staten er hjertlig velkommen. :]

13.mai.2009 kl.17:23

Statistikk dvs: tall viser at 80% av voldelige handlinger i Oslo begås av utlendinger, dette kan ikke du bort forklare!
Knut

13.mai.2009 kl.17:24

Mener halshugd eller..?
Helle

13.mai.2009 kl.17:29

Er helt enig. Kan ikke fordra rasister, men det blir helt feil når du skal beskrive hvordan du følte det etter du hørte hva denne gamle mannen sa. Du skrev: "og måpte som en kamel med downs." Folk misbruker hele tiden ordet downs. Det blir så feil når du skal legge ut om rettdigheter. At du bruker "downs" i en negativ betydning. Som sagt helt enig med deg, men for meg så blir det litt selvmotsigende.
Juliet

13.mai.2009 kl.17:30

Eg er heilt enig med deg Oda!Ein dag, kjem dei til og ta over landet vårt, dei kjem til å herska og utrydde alle nordmenn.På den plassen eg bur, ei lita bygd med 6000 innbyggarar, der er det MANGEEN svartingar, her har dei gjort så mykje stygt at det er skummelt. For ca 2 år sia var det ein student som blei voldtatt og deretter kvalt av ein somaliar, kva trur de familien til denna jenta synest? Det er ein liten plass, og når noko slikt skjer blir alle ramma, og rysta. Dei gjer så å seie INGENTING. Dei sitt på storsenteret og berre ventar på og få peng slengt opp i trynet, på bussen bryt dei seg fram, og viser absolutt INGEN respekt for VÅRT land. Nei, dei er jammen ikkje takknemlege for alt me gjer for dei, for at dei får komme til VÅRT land. Dei små gutane som spelar fotball på fritida, dei må spele på den gamle asfalterte fotballbana, fordi i ballbingen der spelar det ein gjeng med gamle menn, altså svartingar. Eg har ingenting til overs for dei, og eg likar dei svært lite! Skal me liksom ta alle inn i landet vårt, kvifor ikkje hjelpe dei der dei bur, så dei kan byggje opp landet sitt igjen? Stem FRP ja :)
Line

13.mai.2009 kl.17:38

Oda : pass på litt ka du sir du lille venn ;)
Hege

13.mai.2009 kl.17:50

helt enig, men utlendingene har mye av skylda selvom de jobber her og hjelper samfunnet på din måte.. Noen av de er kriminelle ja, men de fleste er sikkerte greie. MEN hvis de gjør noe galt og havner i fengsel så kan de dra til hjemlandet sitt og sitte i fengsel der og ikke i Norge.
Hege

13.mai.2009 kl.17:50

helt enig, men utlendingene har mye av skylda selvom de jobber her og hjelper samfunnet på din måte.. Noen av de er kriminelle ja, men de fleste er sikkerte greie. MEN hvis de gjør noe galt og havner i fengsel så kan de dra til hjemlandet sitt og sitte i fengsel der og ikke i Norge.
INGRID SOLBERG

13.mai.2009 kl.18:00

Jeg er så SYKT enig. Åh, jeg blir forbanna når folk skal være så innmari fordomsfulle! Jeg vet av mange utlendinger som er herlige personer. Noen utlendinger utgjør kriminalitet, men de gjør det jo ikke fordi de er utlendinger. De gjør det av samme grunn som nordmenn. Får ikke helt ut hva jeg mener, men ihvertfall irriterer det meg veldig at noen skal "dra alle under en kam".
michelle

13.mai.2009 kl.18:04

bra skrevet, julia :)temmelig enig med deg på dette punktet ja :)
Amaliest

13.mai.2009 kl.18:04

Litt spesielt at du bruker downs på den måten du gjør, når du mener folk ikke kan snakke stygt om negere, vel her bruker du downs negativt. Bare en liten tankevekker.
Elise Sandvik

13.mai.2009 kl.18:07

Dette var et bra innlegg, Julia. Her fikk du virkelig sagt ditt! :-)
Arisia

13.mai.2009 kl.18:10

Selv om de politiske systemene i Norge er rævva på den måten at vi deler ut penger til de, er det ikke nødvendigvis DERES feil. De kommer fra en helt annen kultur, og de er nødt til å lære seg et nytt språk OG det å passe inn her. Vi er fordomsfulle og jævlige, og befolkningstettheten i Norge er ikke det verste. Så la de komme inn, men send de kriminelle tilbake.
Lisa Muyoma Kidula

13.mai.2009 kl.18:16

Bra innlegg, Julia! Veldig bra av deg å vise at du tar et standpunkt forhold til rasisme!Også vil jeg bare si til Oda over her at bare det med at du kaller dem "svartingene" er nesten rasistisk i seg selv. Tviler på at "svartingene" tar over Norge, jeg mener - hvor mange "pakkiser" er det som sitter på stortinget for tiden nå?Innvandrere som har fått oppholdstillatelse er faktisk norske statsborgere, med like mye rettigheter som deg. Forskjellen er bare at de som oftest blir utsatt for forskjellsbehandling og rasisme i tillegg! De derre "svartingene" som sitter på rævva og forventer å få alt i fanget på utgjør ikke alle sammen, og jeg synes det er synd at alle sammen skal bli straffet for det!!Få vekk fordommene mot folk!
Anne

13.mai.2009 kl.18:19

Jeg er enig med hun over meg, jeg er ikke rasistisk, men jeg føler de har ingen respekt for oss.Når jeg går i byn plystrer eller roper de noe etter meg, og det er gjerne menn fra andre land som er godt opp i ..tja 30-40 årene? og jeg er 16? Sier en del..Også kommer de her for å voldta, knivstikke, og skyte folk da.. de har vel fått med seg hvor snill Norge er!Man kommer ut av arresten etter to timer..Og mange menn\gutter fra utlandet sier de ser på mange jenter som billige og ikke er verdt noe fordi vi går i korte skjørt og topper om sommeren..for de er jo selvfølgelig vant med at jentene i deres land dekker halve trynet til med en burka.
Kristine

13.mai.2009 kl.18:33

Hadde det vært i Oslo hadde han blitt stikki med kniv. hahaha
Iselin

13.mai.2009 kl.18:36

Du bør ikke sammenligne deg selv med "downs"! Særlig ikke i et innlegg som dette. Du går litt rundt deg selv.
Ane

13.mai.2009 kl.18:38

Jeg er utlening selv, og jeg synes det er skikkelig trist og høre når folk klager på utleninger og jeg hører diverse ting på bussen. Dere vet nok ikke hvordan det føles. Og ikke bli respektert for hvor du kommer fra. Mange driter i det, men det er en del som synes ALLE utleninger er frekke, bare fordi hun/han var på epleslang i hagen. Altså, skjerp dere da!Men jeg forstår at dere ikke liker de som er kriminelle og ja, you name it.
Eivind

13.mai.2009 kl.18:41

SÅ enig med Monica og Oda (bortsett fra frp greia?) La de utlendingene som faktisk prøver å skape seg et liv her, være her. Men send snylterne og tjuvene hjem! Det blir for dumt å komme til norge, der du kan få en ny start på livet, men ødelegger den med å snylte på staten og stjele. Da hjelper det vel faen ikke at de kan bli drept hvis de reiser hjem? skulle kanskje tenkt på det før de begynte å stjele og snylte. Jeg må innrømme at jeg har alt for mange fordommer for utlendinger. Men de som går på skolen, som jeg blir kjent med er jo jævla greie. Egentlig merklig at vi har flest fordommer for de med mørk hud som kommer fra afrika og midtøsten? Og ikke de fra foreksempel polen og nederland? sikkert en del derfra som snylter og stjeler også. Norge for nordmenn! :) ( og folk som prøver å skape et nytt liv)Hvorfor begynnte vi i det hele tatt og ta inn utlendinger i det hele tatt? Når vi har mange uteliggere og narkomane? Burde vel kanskje prøve å hjelpe dem istedenfor å få enda flere folk vi skal prøve å hjelpe inn i landet!
May-Linn

13.mai.2009 kl.18:46

Bra skrevet! ;)
Ida

13.mai.2009 kl.18:48

Herreminhatt! Jeg hater sånne rasistiske folk! Altså tenk da, vi er bare mennesker alle sammen! De som kommer fra et annet land er ikke dyr heller da! skjerp dere folkens! Tenk om det hadde vert krig her i norge, og dere måtte flykte til Irak fordi det hadde vært fritt land, og alle bare klager på dere og skulle ønske dere kunne stikke osv! og alle hadde sett stygt på dere og komt med sånne skjelleord! Tenk på det dere. og når dere reiser til syden, når dere blir tatt godt i mot og alt. De er utleninger! Visst folk hater de sånn, hvorfor kan de ikke bare drite i sydenturen da omg!Men dritbra innlegg julia ! you go girl:-)
stinelisee

13.mai.2009 kl.18:49

LATTERLIG AT FOLK DØMMER ETTER HUDFARGE!!
Thea

13.mai.2009 kl.18:52

Jeg bor på et sted hvor det finnes flere utenlendinger enn norske. Skolen jeg gikk på før var det 98% utenlendinger! Det er helt sykt, jeg vet. Men seriøst, dere andre her oppe som er i mot utenlendinger (tydeligvis); dere kjenner dem faktisk ikke godt nok til at dere kan skrive at de kan dra tilbake til landet deres. Aner dere hvor mange kloke og greie utenlendinger vi har her i Norge? Ikke tro alle driter i fremtiden sin, snylter penger og blablabla. Hvis folk har så store fordommer ovenfor dem, så bør de dra ut fingern og se ting fra flere perspektiver. Lær dere å kjenne våre nye landsmenn og religionen deres, så skal dere se hvordan de faktisk er!
...

13.mai.2009 kl.19:29

jeg har ikke noe i mot bloggen din, men slutt med de tette metaforene dine, julia. helt seriøst. de gir ikke engang meninga. skjønner du prøver å skrive bra, men den måten skriving klarer du ikke.
Martine

13.mai.2009 kl.19:43

nei altså.. jeg er ikke enig!hvorfor kommer de til Norge? .. jeg hadde ikke noe imot utlendinger før, men bare utlendinger nå for tiden gjør så jævlig mye kriminelt.. det gjør at jeg får et dårlig inntrykk av alle utlendinger! jeg blir så irritert! det gjør meg sint,at jeg vil ha alle ut av Norge! blir sykt forbanna! Unnskyld meg..
Martine

13.mai.2009 kl.19:49

Julia, den grunnen du skrev oppi her stemmer faktisk ikke helt!utledningene har en mye mer annerledes bakgrunn enn oss norske! De har mye mer vold og dritt fra hjemlandet sitt. og når de kommer til Norge, så "tar" de med seg det! Og utlendinger bør søren meg oppføre seg, når de søren meg får lov til å komme hit til Norge!De får komme inn i landet våres! og hvorfor i h.... skal de begynne og gjøre så utrolig mye faenskap? er ikke rart vi begynner å mislike utledninger..
Maria

13.mai.2009 kl.19:49

Jeg er så jævlig enig med deg Julia.. liker deg mer og mer for hver dag!! Men du Monica : Jeg er enig i at det er blitt alt for mange utlendinger her og jeg er selv en utlendig selvom jeg er født i Norge oppvokst i Norge, snakker norsk, men har aldri følt meg norsk fordi at jeg vet hvis folk bir sure på meg vil de kalle meg "JÆVLA UTLENDING! "Det jeg mener er bare at nordmenn kan bo i Norge og polakker kan bo i Polen. Vi er født i landene våre for en grunn, så hvorfor skal det gå utover Norge at mennesker i andre land sliter?".. så du mener at folk i andre land bare skal dø under en krig og vi bare skal drite i de når vi virkelig kan hjelpe dem?!Tenk litt over det!!!!!!
Leah

13.mai.2009 kl.19:52

som sagt over her.. jeg er så bombe sikker på at en dag i fremtiden, vil Norge bli tatt over av utlendinger!! Hva er det for noe?Vi i norge er alt for snille... som også sagt oppi her, de får så utrolig mye, men får vi noe takk? NEI! det mange gjør er å att på til å lage faenskap.. hva er vitsen? OPPFØR DERE sier jeg bare ass
Martine

13.mai.2009 kl.19:54

og disse burka damene.. (unnskyld uttryket) .. de går bare hjemme også henger de i byen.. og de FÅR penger av og ikke gjøre en dritt?NEI så tåpelig .. er det mulig? Mens vi NORDMENN faktisk jobber for pengene.. hvor urettferdig er ikke det? hæ?
becca

13.mai.2009 kl.19:56

hei hør her: greit rasisme er dritt, med det er ikke fordommer, i oslo, blir man faktisk banket fordi man er norsk og blond.. det har blitt så ille med disse utlendingene her, atte det en stor gruppe norske gutter, gir ut n sitt, til Andre norske gutter og jenter, slik at dem kan ringe den gjengen, hvis de skulle havne i brpk med utlendinger.. kriminaliteten i norge har blitt sykt ille etter at vi tok inn utlendingene, helt forferdelig, i fengsler i norge nå så er over 90% innvandrere med muslimsk bakgrunn, pga voldtekt, tyveri dop osv.. jeg sier ikke at nordmenn bare er engler, men nordmenn har det ikke som vane og slå til folk, det er noe som har kommet med innvandringen.. men jeg elsker bloggen din julia og du er fantstisk pen! helt sykt
amalie

13.mai.2009 kl.19:57

så Monica og Oda mener at de som f.eks bor i Afrika heller skal dø av sult enn å få en ny start på livet med å komme til Norge?Dritt bra innlegg Julia! sinnsykt bra! :D
Stine

13.mai.2009 kl.20:15

Greit at ikkje alle e kriminelle, men det seier vel litt når det ikkje vart utført ei einaste voldtekt i oslo og akershus i fjor av ein etnisk norsk nordmann, alle voldtektene var begått av folk med ein anna etnisk bakrunn. Og det faktum at over halvparten av alle innsatte i norske fengsel er utlendingar, det gjev deg vel heller ingen peikepinn på kva forskjellar som er ute og går? Det er jo trass alt MANGE fleire etniske nordmenn i noreg enn utlendingar.. Litt rart at det er fleire utlendingar i fengsel då kanskje?! Eg berre spør.. Men nei, eg er ikkje rasist, meinar eigentleg berre at dei får faen meg evne å oppføre seg, og tilpasse seg norsk moral og etikk, og i det minste følgje lovene våre dersom dei skal vere her!
M.Kleive

13.mai.2009 kl.20:24

Frøken, jeg begynner å irritere meg over sammenligningene dine. "måpte som en kamel med downs". Hvordan i noen sammenheng kan du si noe så dumt? Du burde virkelig tenke over hva du skriver. Ikke fordi du ikke kan bruke ytringsfriheten din, men i frykt for at du selv kan virke "rasistisk". Du trekker ned på de med funksjonshemming. En annen ting jeg også stusset over, er at du skriver om de mennene du hadde et uheldig møte med i Oslo fra Somalia. Hvordan vet du at de er fra Somalia? Tror ikke du vil se klar forskjell på en fra Somalia og en fra Kenya. Så om du ikke VISSTE at de kom fra Somalia, så ikke skriv det lille venn.
Marianne

13.mai.2009 kl.20:30

Enig med deg. Men må si at du kanskje ikke er 100% gjennomtenkt i det du skriver. Er enig med de over her i forhold til det du skrev om downs. Det du skriver om downs er like ille som det han mannen sa om utleninger. Å bruke uttrykket "kamel med downs" er en form for rasisme det også, etter min mening... Men går vel ut ifra at du ikke mente det på den måten, det passer bare utrolig dårlig i et sånt type innlegg. Vanskelig å ta deg seriøst!
aa

13.mai.2009 kl.20:41

åh herre guudddd for noen tullinger dere er. Du Monica og du Oda og hvem andre er enig i det. Jeg ler av dere rett og slett. Utlendinger er fortsatt en stor minoritet i Norge. Hva mente du Oda med at utlendinger bare krever og krever og får aldri nok? Har ikke vi like mye rett som dere bare fordi dere er etniske norsk? Har ikke vi rett til å kreve f.eks halalkjøtt i fengselet når en vegetarianer har rett til å kreve vegetar mat? Samfunn kan alltid bli bedre. Mange har krav og ønsker. Både nordmenn og utlendinger. Så bestemmer de som styrer samfunnet om det er greit eller ikke. Du Monica. NORGE HENTET INN POLLAKENE FOR Å JOBBE I BYGGEBRANSJEN! Skal de komme her , gjøre " dere " fornøyd også bare stikke å dra etter å ha startet et liv her? Etter å skaffet seg venner og alt, bare stikke å dra? Hva tror dere om Norge egentlig? Hvorfor skal vi være så takknemmlig? Dere har null respekt for oss rett og slett. Dere skylder på oss for alt dårlig med norge. Skal muslimske kvinner være takknemmlig når de går ut og får blikk fra "dere"? Skal de være takknemmlig for at "dere" mener de er undertrykket og er forlova bort til fetter ali i hjemmelandet? Skal de være takknemmlig for at de ikke kan få jobb pga hijaben sin ? Skal folk med navne Muhammed eller Ali være takknemmlig for at dere ikke gir dem jobb pga navne ?Skal muslimer være glad for at alle avisene deres skriver dritt om religionen dems. Vet dere at norge hadde vært katastrofe uten utlendinger? Tror du norge den dag idag hadde vært sånn uten utlendinger? Dere ville ikke hatt ordentlig frukt og grønt. Ikke noe annet enn fisk og potet til middag. Arbeidsplassene ville vært helt tomme. Slutt å fokuser på det negative med andre og fokuser på det negative med dere etniske nordmenn. Dere er ikke perfekt. LANGT ifra kjære dere.BTW . når jeg sier dere mener jeg ikke noen spessfikk, eller alle. ;)
Adelina > Monica

13.mai.2009 kl.20:53

Hva de med halvparten som ikke kommer i Norge for å snylte a? de som kommer pga fattigdom, sult og krig i deres land? Skal de fortsette bo der da, å ikke prøve å gjøre noe for å overleve?Ikke kom å si at du ikke ville hatt lyst til å flytte til et annet land om Norge ble bombet, fordi det ville du uten tvil; de fleste ønsker ikke å bo i ett land med fattigdom, sult og krig om de får mulighet være i en annen land. :) Men er enig med at man skal ikke komme i en annen land for å ikke gidde å jobbe, bare få penger av nav osv - er man ikke i stand til å jobbe så har de like mye verdt på sykepenger osv fra nav, men ikke om de er i stand på jobb. Men er enig med deg Julia, alt for mye fordommer - i hele verden generelt. Alle som oppfører seg som mennesker er verdt like mye!
Ninni

13.mai.2009 kl.20:55

Kjempebra innlegg. Her i Moelv har det skjedd før at sykler har blitt stjelt og den gangen var det folk fra asylmottak, men i ettertid hvor det også har blitt stjelt sykler skylder alle plutselig på alle utlendinger. Det er ikke bare utlendinger som stjeler. Det er utrolig mange i Norge også! Folk må tenke før de uttaler seg stygt om utlendinger.
Anette

13.mai.2009 kl.20:57

Et spørsmål: hvordan vet du at de var somaliere? Men ellers, bra skrevet! Det er helt sykt hva mennesker kan si om andre som er rasistisk. Det er veldig viktig at man sier ifra at det ikke er okei! You go girl! :-)
M.Kleive

13.mai.2009 kl.21:03

ODA: Du er rasistisk! "De aner faktisk ikke hvor heldig de er". Det høres ut som du tror du kjenner mange invandrere. Men det høres samtidig ut som du ikke kjenner noen. Skal jeg si deg noe? Mange av de som er invandrere er flyktninger, ER DE HELDIGE SOM KOMMER TIL NORGE? Nei, du tror kanskje det er slik at de vil være her, helst vil de nok være der familien og vennene er, altså i hjemlandet. Grunnen til at dem kommer til Norge kan være så mangt, men som oftest fordi det er fykt for at de kan bli drept. Jeg vet om en som kom hit pga av at broren ble drept og familien fryktet for hans liv og sendte han ut av landet. Han var 19 år. Tenk å gå gjennom noe slikt. Du kan ikke si de bør være glade for å være her, og å bare gå å smile hele tiden. Mange av de har gått gjennom ting vi aldri vil kunne sette oss inn i. Måten du klassifiserer alle innvandrere som "svartinger" er også usmakelig. Som sosialantropologi student synes jeg du er ufatterlig etnosentrisk i dine påstander, for du setter deg så absolutt ikke inn i deres situasjon, men tenker kun egoistisk. SHAME ON YOU!

13.mai.2009 kl.21:12

Du virker som en søt jente, man kanskje en smule naiv. Ikke ta dette ille opp for det er ikke ment slemt. Først vil jeg bare understreke at jeg selv er halvt norsk og halvt chilensk. slik at folk vet at jeg ikke er imot utlendinger.Først og fremst vil jeg si at jeg på sett og vis kan skjønne nordmenn som har ett problem med utlendinger. Jeg tror Norge har sluppet inn en god del som ikke skulle vært her og som bare lager bråk. Mange fler utlandinger enn nordmenn jobber ikke og kriminaliteten i norge har dessv økt etter 1980 når den største flommen av utlendinger kom til norge. Dette er bare fakta.Dessuten tror jeg de kulturelle forskjellene kan bli svært store noen ganger. Som han somalieren som runka til deg og venninnen din. I somalia er det nemlig svært skjelden at man ser en jente uten burka, noe som sikkert påvirket manndommen hans ;)Selvsagt er ikke alle slik. Takk gud for det, men en gammel mann som kom med denne rasistiske bemerkningen har nåkk fått sine holdninger dypt printet inn fra barneår, når negere var apekatter eller noe sånt. Slikt går det ikke ann å gjøre noe med.. men jo mer som tiden går blir nok folk mer liberale også her i norge.Super side Julia...
Martha.

13.mai.2009 kl.21:14

Helt riktig! Det er ikke kulturen man møter, men enkeltpersonene :-)

13.mai.2009 kl.21:16

Du virker som en søt jente, man kanskje en smule naiv. Ikke ta dette ille opp for det er ikke ment slemt. Først vil jeg bare understreke at jeg selv er halvt norsk og halvt chilensk. slik at folk vet at jeg ikke er imot utlendinger.Først og fremst vil jeg si at jeg på sett og vis kan skjønne nordmenn som har ett problem med utlendinger. Jeg tror Norge har sluppet inn en god del som ikke skulle vært her og som bare lager bråk. Mange fler utlandinger enn nordmenn jobber ikke og kriminaliteten i norge har dessv økt etter 1980 når den største flommen av utlendinger kom til norge. Dette er bare fakta.Dessuten tror jeg de kulturelle forskjellene kan bli svært store noen ganger. Som han somalieren som runka til deg og venninnen din. I somalia er det nemlig svært skjelden at man ser en jente uten burka, noe som sikkert påvirket manndommen hans ;)Selvsagt er ikke alle slik. Takk gud for det, men en gammel mann som kom med denne rasistiske bemerkningen har nåkk fått sine holdninger dypt printet inn fra barneår, når negere var apekatter eller noe sånt. Slikt går det ikke ann å gjøre noe med.. men jo mer som tiden går blir nok folk mer liberale også her i norge.Super side Julia...
k

13.mai.2009 kl.21:17

du er ei bra jente, Julia! stå på ;)
helene

13.mai.2009 kl.21:37

monica og oda ; det er enkeltpersoner som gjør slike ting!mange er veldig ålreite!jeg er helt enig med deg julia.
kristinaa

13.mai.2009 kl.21:54

JEg er helt enig med deg Julia! bra skrevet :)Jeg las en kommentar lengre oppe om at det har blitt MYE mer vold etter vi har tatt inn utleninger.. Jeg må si meg unig, eller kanskje det er sant, men er det demmers feil? Det kan jo ha noe med at folk i Norge har blitt mer voldelig, og at de blir voldelige MOT utleninger, pga de tenker slik som f.eks denne mannen, og vil ha de ut av landet. Jeg synest selv at utleninger er hygglige og snille, akkurat slik som andre menneske. Kanskje Spania tenker det samme om nordmenn som denne mannen gjorde om de? Tenk litt sier jeg bare :)De er akkurat sammeleis, uansett hvor de bor!
HildeD

13.mai.2009 kl.22:04

"måpte som en kamel med downs", gjør du ikke her narr av down syndrom? pass på deg selv, om du skal passe på andre.
tangerudbakken

13.mai.2009 kl.22:43

DU er fordomsfull du.. mobb ikke de med downs!
Kristine

13.mai.2009 kl.22:52

I totally agree, hater også når folk kommer med slike rasistiske kommentarer!!
caroline

13.mai.2009 kl.23:00

så utrolig bra av deg julia! du er en sånn person det skulle ha vært såå mange flere av!
vilde Michelsen

13.mai.2009 kl.23:02

Bra innlegg! jeg er helt enig, det er bare patetisk at en gammel mann sitter å sier sann, han burde hvertfall ha nokk vett til å vite at Norge har forandra seg siden han var ung liksom.. jeg håper nesten at han leser dette innlegge for å se hvor mye han driter seg ut..
cathrine

13.mai.2009 kl.23:29

bra innlegg! jeg er helt enig i hva du skriver.
Borghild

13.mai.2009 kl.23:32

Helt enig med deg!
Marianne

13.mai.2009 kl.23:43

Det er sant det du skriver, men pass på så det ikke slår tilbake på andre "rasistiske" måter. Det finnes mange supre innvandrere/utlendinger! Jeg har mange venner som er det. Men fy flate faen. De som kommer her for å lage bråk, kan dra seg til hælvættæ tilbake. De som ikke godtar våre regler, og ikke oppfører seg slik man skal/bør gjøre, har de ingenting her å gjøre. Mange kommer å krever så stort og mye, men er likevel likegyldig og utakknemlig. Da bør det ringe en bjelle! Også går det ikke an å gå forbi en flokk med utlendinger, uten at de slenger det skumle blikket mot deg. Det er rett og slett ubehagelig. Har man blondt hår, og blåe øyner, bør du passe deg;) Men så klart, det er ikke alle som er sånn! Men de som ikke respekterer oss, får faen ikke respekt av meg iallefall. Er det ikke de som bør respektere oss, før de begynner å kreve? Det er tross alt DE som får lov til å komme til "vårt" land, og får seg et trygt og fritt sted å bo.Shallabais
Elisabeth

14.mai.2009 kl.00:16

Før når foreldra våres var ungdommer ble dem nesten litt forbausa og måtte stoppe og se når det kom en svarting fordi! Nå fortiden blir man faen meg forbausa om man ser en norsk person i Norge! Blir litt sykt da.. Jeg syns absolutt ikke det skal komme inn fler, for min del så kunne de sendt folk ut.. Det har allerede blitt sendt mange ut nå og fler skal det bli :D Får håpe Norge kan bli hvitt igjen da :) Greit noen av dem er snille men er det grunn nok til at dem kan komme hit? :S Og dem er ikke akkuratt som oss! For dem har en helt annen religion enn oss! Det er bedre med dem helt svarte for dem er kristne og driver ikke og slår hverandre osv! Men dem muslimene er syke :p Og det har blitt mer vold pga dem! 90% av de som sitter i fengsel er utlendinger! DET er noe og tenke over ;)
Kristina

14.mai.2009 kl.00:43

For og være ærlig, er jeg sykt enig med Monica og Oda. Når de forventer at vi ikke lenger skal ha KRL - fordi de som kommer til norge er muslimer eller what ever ikke vil lære noe om kristendommen, samtidig som Norge egentlig er et kristen land. Jeg er ikke spesielt kristen, men og fjerne krl fra skolen og heller kalle det RLE istenden?og det med at utlendinger tar ver norge snart?Det sies at hvis vi fortsetter og ta inn like mange "invandrere" så vil norge ikke lengere være "norsk"Og (husker ikke antallet) prosent av alle overgrepene som var i fjor? var begått av utlendinger..og det var ganske høyt tall!Og vold har også økt, ja jeg har utlending venner, kompisen min døde for snart et årsiden siden han ble knivstukket av sin bestevenn!! (Begge var utlendinger) og jeg har andre venner som er utlendinger, de er kjempe greie og søte personer, men til og med de er litt "voldelige" av seg ;)
Sandra

14.mai.2009 kl.01:03

kristinaa: Jeg mener ikke at vi skal gi noen skyld eller ikke..men jeg tror av og til at de kulturelle forskjellene kan bli litt store. Her kan også norge ta sinn den skylden. I norge i dag får utlendinger norsk kurs, men ikke kurs om det norske samfunn og hvordan det fungerer. Dette er en stor feil og vil nok før til mye forvirring blandt utlendinger når de rett og slett ikke forstår vår måte å tenke på. Men et fakta er at mange utlendinger kommer fra land hvor annen type vold er mer "akseptert" enn i norge. Det dreier seg mye mer om respekt osv. Mye missforståelser kan oppstå når folk fra forskjellige kulturer må bo i samme land. Slik er det bare. Men folk må kanskje lære seg å godta dette, på godt og vondt...

14.mai.2009 kl.06:41

Kjempe bra skrevet!!:)Jeg er helt enig, det finnes jo bare fordommer! Og en av grunnene er nok media, hver en utlenging skyter /dreper noen sier de: En somalier, afganistanger (eller noe) har skutt/drep en person, men hører aldri at di sier: en normann drepte i dag kona si!!! Noe så domt! Noen folk er så sinnsykt blåste i hodet!!! Off
Linda :)

14.mai.2009 kl.07:03

Så du hva du skrev selv ? De utlendingene, Er ikke det ganske rasistisk sagt? Du veit ikke om de er utlendinger, du kan ikke bare i det fordet at dem har en annen farge enn deg vettu. Kan godt hende de er er Norske statsborgere, å da er de Norske. IKKE utlendinger! ;)www.liinnda.blogg.no
Linda :)

14.mai.2009 kl.07:05

Forresten en ting til, kanskje du ikke gidder godta innlegget mitt. Men alle de "hvite"? Må utlendinger være brune? finnes det ikke svensker, polakker, russere, bosnere, albanere osv? Jo, du skriver vel ikke helt rikitg i teksten din..www.liinnda.blogg.no

14.mai.2009 kl.07:09

Veit ikke om det e så mye bedre å henge ut dem som har downssyndrom? "..måpte som en kamel med downs.."

14.mai.2009 kl.07:40

til hun som sa at vi er født i lande vårt for en grunn? hva hadde du gjort vist det hadde blitt krig her? du kunne ikke leve i ditt eget hus fordi du det kom en bombe hver dag og tok 1000 vis av liv? de kommer ikke hit for og ville ta over norge, de kommer hit for å berge sitt eget liv? tror du at de vil dra fra hjemmelandet sitt?der de har slektninger venner og kansje folk som ikke har råd til å flykte. de flykter hit fordi de bor i et land de vet de ikke kan leve et liv i? det er vi som er heldige som får se hvordan andre lever. tenk vist det hadde vært krig her og somalia tok bare inn somaliere? landene ska hjelpe hverandre ikke gå i mot hverandre.
Mari.

14.mai.2009 kl.08:00

Har lest bloggen din en stund, men nå følte jeg meg tvunget til å kommentere. Kanskje ditt beste innlegg så langt. Fremmedfrykten i Norge er skammelig!Du virker som ei relativt oppegående jente, og jeg fatter rett og slett ikke hva du gjør i FpU. Holdningene dine og moralen din virker altfor storslagen, og ikke minst kontrastmessig annerledes i forhold til FpU. Men for all del, ditt politiske ståsted er din greie. Det bare gir meg ingen mening. Fortsett og blogg om samfunn, Julia.
myte

14.mai.2009 kl.09:36

Du diskriminerer like mye du Julia, når du sammenligner deg som en "kamel med downs".Du latterligjør mennesker med downs syndrom, og får dem til å fremstå som mye mindre verdt når du skriver slike ting. Nå mistet jeg sinnsykt,sinnsykt mye respekt for deg,trodde du visste bedre.
kayaa

14.mai.2009 kl.10:59

utrolig bra inlegg! :)
Cammilla

14.mai.2009 kl.11:10

les innlegget på min blogg, under Norganistan100% av alle anmeldte voldtekter i oslo, er gjort av mørke. :)norge for nordmenn!
Anita

14.mai.2009 kl.11:25

greit nok at utlendinger kommer til norge fordi det er krig osv osv i dems hjemland, men hvis utlendinger skal være her må de følge norske lover å regler slik alle vi andre må. De som ikke bor i oslo børr ikke snakke engang, for her i oslo blir mange norske gutter banket av utlendingene kun fordi de er norske å ikke kan dra med seg hele slekta i sloss kamp! jeg var ikke rassist før, var veldig åpen mot å bli kjent med alle uannsett kultur,relgion og land! Men etter jeg har fått høre, og sett det jeg har hørt å sett har mitt syn forandret seg helt FOR 99% av de i oslo èr faktisk sånn! hvis vi hvite skal bli kallt rassister kan like så godt utlendinga bli kallt det òg, for de er MINST like rassistisk som oss!
Anonym

14.mai.2009 kl.11:35

Julia, ber deg om å begynne å tenke igjennom metaforene dine før du skriver dem ned. Måpte som en kamel med downs?? Hva vil du egentlig få frem med det? Downs er gjerne ikke det man bruker når man skal gjøre noe humoristisk..
Nina

14.mai.2009 kl.11:54

Faktisk så er arbeidsledigheten blant innvandrere rundt 6%. Blant etniske nordmenn er den rundt 2%. Flesteparten av alle innvandrere kommer fra Polen, Sverige og Pakistan. De aller aller fleste har jobb. Mange av dem har dog vanskeligheter for å integrere seg i samfunnet, mye fordi nordmenn ikke gir dem en sjanseDessuten er det statistisk sett større sjanse for at en FrPer begår en kriminell handling enn en innvandrer. Eksempler på 1.,2. eller 3. generasjons innvandere som "ikke har integrert seg" er f.eks. Noor fra Paradise Hotel, tidl. statsråd Manuela Ramin Osmundsen, Kong Harald (som er 3. generasjons innvandrer), Alexander Rybak (som er 1. generasjons innvandrer) og polakken som jobba med badet ditt. Norge hadde helt stoppet opp uten innvandring. Årsaken til dette er at nordmenn generelt ikke ønsker å jobbe i mange yrker. Hvem er det egentlig som vasker dette landet, som jobber i lavstatus yrker og som gjør mye av den jobben nordmenn ikke gidder? Det er innvandrerne. Mange av dem har utdanning men får den ikke godkjent fordi den er fra utlandet. I tillegg så er det faktisk sånn at det er større sjanse for at en innvandrer tar høyere utdanning enn at en etnisk norsk tar det. Veldig mange unge innvandrere, spesielt jenter, får gode karakterer og tar høyere utdanning. Jeg synes enkelte her bør passe seg for å snakke stygt om innvandrere. Selv om det er en del kriminalitet i enkelte miljøer er det også det i en del etnisk norske miljøer. Denne kriminaliteten skal bekjempes, uansett hvem det er som utfører den. Derfor blir det feil å bare snakke om innvandrere nårvi snakker om kriminelle. Nå står vi ovenfor en eldrebølge her i landet. Vi trenger desperat arbeidsplass. Antall årsverk på sykehjem og eldreinstitusjoner må dobles de neste årene. Hvordan i all verden skal vi klare det dersom vi ikke har innvandring? Jeg mener bestemt at vi skal integrere innvandrere. Den beste måten å gjøre det på er å skaffe dem en jobb slik at de klarer seg selv. Nå har Arbeiderpartiet bestemt at alle innvandrere skal ha rett til 25 timer norskundervisning per uke. Det er et skritt på veien til det å få alle innvandrere ut i arbeid.Mange snakker om at innvandrerne kommer hit og tar jobbene våre, men fakta er at selv om vi har finanskrise er det fortsatt mange tusen ledige jobber her i Norge. Hadde alle innvandrerne lagt ned arbeidet hadde dette landet stoppet opp. Samtidig så er det selvfølgelig viktig at bare de innvandrerne som har en grunn til å være her skal komme hit. Derfor må man bli flinkere til å avvise de som ikke har en grunn til å være her, men også flinkere til å finne de som faktisk trenger hjelp. De fleste innvandrere som kommer hit flykter fra vold, trusler, krig og klimaendringer. Det er vi som har skapt klimaendringene, det er vi som har invadert Afghanistan. Da er det vår plikt å hjelpe de som rømmer fra det. Heia innvandrere og heia innvandring :)
Lynet

14.mai.2009 kl.12:42

Jeg syns hetsingen av Oda og Monica her blir blåst opp, fordi folk er så opptatt av å være så jævla politisk korrekte!Folk er IKKE rasister fordi de vil ha noen av utlendingene som kom hit som ikke gjør noe bra for landet hjem. Det er et faktum at Norge er ett av verdens rikeste land, og dermed vil mange utnytte dette. Det er også slik at fortsetter vi sånn som dette vil ikke velferdssystemet vårt uten endringer kunne var mere enn ca 50år til. Ikke minstDe siste 3 årene er hver eneste overfallsvoldtekt (den groveste voldtekten) i Oslo/akershus blitt gjort av en utlending!Ellers så digger jeg deg Julia, og skjønner litt raseriet ditt i dette tilfelle, for i tilfelle ditt var nok han rasist.
Ikke rasist, bare rasebevisst ;)

14.mai.2009 kl.12:46

Unødvendig og skrive dette downs greiene..Men burn på dere folk som en gang får dere et slag i trynet, og et stoort sjokk da en av dine venner, eller en i familien blir voldtatt og drept, og når utlendingene tar over landet..trust me, det vil skje en "vakker" dag! Norge er forresten et FRITT land, som gjør til at vi har lov til å si AKKURAT det vi mener :D Å det at ordet "negerkonge" i boka til astrid lindgren om pippi langstrømpe skal fjernes, det sier litt om hvor langt ned i støvet vi allerede har bøyd oss for disse svartingene..Nei, få dem ut, og gjør Norge til et Norskt land igjen sier bare jeg :)
monica

14.mai.2009 kl.13:12

det var kjempebra skrevet! :)

14.mai.2009 kl.13:12

men det er litt fakta i at somaliere er skumle! de jentene er jo bare gærne i huet. jeg aner ikke hvor mange av de som har kommet å trua meg fordi jeg kastet et blikk på dem. DE KLIKKER. akkurat som at de vil ha norge for seg selv, og drepe alle nordmenn. og gutta havner alltid slosskamper og følger etter deg! opplevd alt! det er jo ikke rart folk har sånne fordommer. før utlendingene kan klage på alle fordommene de får, kan de faen meg begynne å oppføre seg litt også. men tar ikke allle under en kam, men de som gjør det føler seg sikkert ikke helt vell i norge, men det hjelper IKKE å være sånn.
kaja

14.mai.2009 kl.13:15

Det er ikke hudfargen deres jeg kritiserer nå, det er oppførselen dems. Jeg mener, de kommer her til Norge, og er så jævla utakknemlige og frekke. Det er faktisk dem som begynner å ta makten over Norge nå, og det er de som kaller oss poteter og sånt. På skolen min er det bare utleninger som makter over skolen, og mobber andre. De eneste de har respekt over det er pene jenter og kule gutter! De forventer så jævla mye av oss ! Jeg er ikke rasist, men jeg sier det som er sant. Jeg liker deg julia, men jeg tror at du ikke har så veldig mye imot dem fordi de har full respekt over deg, rett etter utsendet. Jeg mener ikke at alle utleninger her i Norge er sånn, for jeg har også et familiemedlem som er utlening. Men han er faktisk ikke sånn som de fleste. Han er kjempesnill og respekterer alle. Han jobber faktisk for pengene å ! Så kommer de andre utleningene til Norge og får seg en hau med barn, og krever så sykt mye av staten! vi i Norge er alt alt altfor snille! De burde være shit takknemlige ! jeg prøver ikke gå imot deg nå, men jeg bare følte at jeg måtte si meningen min:) og den er ikke rasistisk!
Solveig

14.mai.2009 kl.13:25

I Amerika er solmalierne den etniske gruppen som fungerer best.Det beviser bare at det er dårlig integreringspolitikk her i Norge. Det er viktig å ha positive tanker om innvanderere, ikke bare negative.
er ikke rasist, er bare glad i landet mitt

14.mai.2009 kl.13:40

Ut med dem jævla svartingene, dem stinker dritt og lager helvette -.-
Ida

14.mai.2009 kl.13:43

Som de andre sier blir det litt selvmotsigende å gjøre narr av downs i et innlegg der du selv er imot forhåndsdømming og rasisme.Og det heter for all del å SKJÆRE alle OVER en kam ;) hvis man ikke kan uttrykkene rett blir det rart å bruke demEr forøvrig veldig enig i innlegget ditt
Lene A

14.mai.2009 kl.14:15

unnskyld meg, men det har blitt mye kriminalitet etter at innvandrere kom inn i Norge. Innvadrere har drept ti ganger så mye her i norge enn vi nordmenn har drept, det er bare å se på statistikken ! Få de ut .
Helle

14.mai.2009 kl.16:46

Ser du har fått mange kommentarer Julia, men håper du får tid til å lese mine. Siden mange ser helt klart på deg som et slags "forbilde" så er det viktig at det ikke blir feil. Sånn som når det gjelder det du sa med downs, det er også en form for rasisme eller diskriminering.Er IKKE enig i alle de som skriver "Stem FRP"? Vet dere i det hele tatt hva det innebærer? Det er heller ikke sånn at alle "utlendinger" er kriminelle. Også har Eivind skrevet "Nordmenn for Norge" . Det å stemme frp vil ikke si at kriminaliteten øker, bare at invandringen kanskje minsker. Selve kjernen i problemet er jo at de som kommer inn til Norge ikke får god nok oppfølging, og har levd etter helt annderledes normer og regler i sine tideligere navn. Syns det er virkelig trist når folk misbruker ordet Norge og leker patrioter. Norge er et land som skal representere rettferdighet. Jeg mener personlig at FRP er alt annet enn akkurat det. MEN JULIA: Fjern det med downs, husk at flere unge mennesker leser denne bloggen daglig!
Stine

14.mai.2009 kl.17:22

Syns innholdet i teksten ble totalt uvesetlig pga det du skrev: "Måpte som en kamel med downs "Hallo? greit nok at du skriver fra hjertet og bruker de ordene som faller deg inn men du bør tenke deg litt om eller ihvertfall lese gjennom teksten etterpå og bruke litt sunn fornuft.Tar meg litt ekstra nær av det fordi lillebroren til typen min har downs.
sandra

14.mai.2009 kl.18:05

Det skrives utlending, Julia.
Marie

14.mai.2009 kl.18:27

Bra skrevet Julia :) Synes det er flott at du skriver om dette, siden folk begynner å diskutere og dele sine meninger om saken. Mange gamle mennesker har dessverre mye fremmedfrykt og fordommer.Problemet til enkelte av dere som har skrevet her er at dere er like uvitende som mange gamle mennesker. Dere kommer aldri til å godta en statsminister som har en annen hudfarge, uansett om han er født og oppvokst i Norge. Sånne meninger og holdninger blir litt for apartheid for min del. Det blir å si på en indirekte måte at man må være hvit og snakke norsk for å være norsk. Det er alltid hudfargen det er snakk om. Det er derfor polakkene og svenskene her i landet ikke blir nevnt når det gjelder kriminelle handlinger. For ja, de er også utlendinger. Media og de som generelt ikke liker folk med annen kultur og hudfarge vil alltid trekke fram nasjonalitet når det er snakk om kriminelle handlinger, og da spesielt afrikanere.Problemet her i landet er INTEGRERINGEN, FORSTÅELSEN og HOLDNINGENE. Ingen av oss nordmenn vet hvordan de har hatt det, og har det når de kommer til landet. Derfor bør vi prøve å hjelpe dem, så de kan og vil bli integrert. Hvorfor skal man integrere seg om alle nordmenn vender seg mot dem? Det ville ikke vært noe fristende om jeg var i samme situasjon.Og, om noen lurte; jeg er norsk.
Oda

14.mai.2009 kl.18:44

Jævlig stilig av deg å gjøre! :D
Kristine

14.mai.2009 kl.18:48

Du har så sykt fete meninger! Digger meningene dine. Virker så utrolig kul du.
Sara

14.mai.2009 kl.18:50

Må si meg enig med de som kommenterer "kamel med downs" kmmentaren din. Virker som du kanskje har noen fordommer selv.. Helt sikker på at du ikke mente noe med det, var bare litt rart at den dukket opp i et innlegg MOT fordommer.. :)
HalalaAmini

14.mai.2009 kl.19:26

UNNSKYLD MEG, HER GÅR VI LITTT OVER STREKEN!Dere smådrittunger der ute somd river å kommenterer stygt til mørke, dere aner ikke en dritt om de! dere vet ikke åssen de får tak i penger! DERE vet ABOSLUTT INGENTING. ikke sitt her å si at "BURKA" damer bare sitter hjemme og får penger gratis" DET ER HELT FEIL! Greit, jeg er enig i at NORGE burde KASTE UT utlendinger med voldelig bakgrunn, men hva med norske folk som er voldelige? OG, tror dere virkelig utlendinger kommer hit til norge/Europa for å ha det kult???????? MANGE av innvandrerne har hatt en helt idiotisk og fryktelig bakgrunn.F.EKS MIN KJÆRE PAPPA. HAN ble nesten halshuggd, han SÅ med sine blanke sorgelig øyne at hans 3 BESTEVENNER OG FAR BLE HALSHUGGD SKYTET IHJEL. OG IKKE BARE DET, jævla terroristene knullet søstra hans foran han og skøyt henne 34678ganger!TENK DERE OM. DET ER IKKE ALLE INNVANDRERE SOM IKKE JOBBER FOR Å FÅ PENGER, DET ER IKKE ALLE INNVANDRERE SOM IKKE PRØVER Å GJØRE NOE MED FRAMTIDEN.Hva hadde du følt om noe slikt skjedde deg?Ta mitt råd, og ikke snakk om ting dere ikke vet en dritt om. dere skriver og tenker dere har rett i alt. MEN det er feil! dere vet ikke en dritt, istedet for å sitte her å slenge dritt til alle innvandrere, ta dere god tid til å tenke, ta dere god tid til å se dere rundt og spør dere selv "Var dette riktig av meg å si?".Takk!
...

14.mai.2009 kl.19:35

Du sier at du ikke liker rasisme, også kommer du med sånne kommentarer om downs?! Hallo? Vett mellom øra?? Det er faen meg like diskriminerende som rasistiske kommentarer det!!
Ida Kristin

14.mai.2009 kl.20:04

Hurra. Endelig et meningsfullt innlegg fra Julia..;)
B

14.mai.2009 kl.20:54

HVA I HELVETE ER VITSEN MED OG SI NEGER NÅR MAN IKKE ER FACKINGS DET SELV. JÆVLA RASISTER AS HELE GJENGEN,og det med at julia tok op det med downs var fackingskødd,chill litt'a dere overdriver. og dere jævla rasister synd om dere ikke vil ha oss i norge, da vil ikke vi ha dere heller i utlandet,.se-, http://bojancelise.blogg.no/1242310256_bare_fordi_1_gjr_det.html#comment
:S

14.mai.2009 kl.23:45

det er akkurat det samme med de hvite da noen er hygglige andre er det ikke har ikke noe med hvilken farge du har på kroppen men hva slags personlighet du har.
Marlyn

15.mai.2009 kl.00:03

Nå mistet jeg sinnsykt mye respekt for deg Julia. Jeg har en lillebror med downs, og når jeg leste dette fikk jeg lyst å gjøre det samme med deg som du sier du ville gjøre med han gamle mannen. Det er så utrolig sårende at folk gjør narr av de med downs syndrom! Men de som gjør det kan umulig kjenne noen som har det. Lillebroren min er bare 2 år, og han er verdens nydeligste!Jeg blei nesten litt kvalm av deg nå jeg..
Lisa Muyoma Kidula

15.mai.2009 kl.10:19

Håper ikke alle sammen tar meningene og ordene til noen av disse over her seriøst. For de er virkelig så tåpelige at man rett og slett ikke kan ta de seriøst. De er ikke bare rasistiske, de er rett og slett dumme.Bare for å ta et eksempel:"unnskyld meg, men det har blitt mye kriminalitet etter at innvandrere kom inn i Norge. Innvadrere har drept ti ganger så mye her i norge enn vi nordmenn har drept, det er bare å se på statistikken ! Få de ut ." Da regner jeg vel med at du også snakker om polakker, svensker, generasjonens innvandrere som ikke har interegrert seg. Sånn som Noor fra paradise, Alexander Rybak som er 1. generasjons innvandrer og kongen selv, som er 3. generasjons innvandrer. ikke sant, Lene A?Og denne utrolig dype og smarte kommentaren; "Ut med dem jævla svartingene, dem stinker dritt og lager helvette -.-" Fredrik i klassen min stinker, og han er så og si klassens hviteste...Kan du som skrev denne kommentaren fortelle meg hva som ikke er rasistisk ved det?Det er så mange tåpelige kommentarer her at jeg nesten blir kvalm! Slutt og tull!
Amanda

15.mai.2009 kl.12:13

Utrolig bra innlegg. Det er mange innvandrere i Norge, og jeg er enig i at de som gjør noe kriminelt ødelegger for resten av innvandrerne. Vi må tenke på at de som kommer inn i Norge, kommer for en grunn. De har hatt såpass store problemer i hjemlandet sitt, at de er nødt til å flytte hit. Det er så trist at det er så mange rasister i Norge.
Merete

15.mai.2009 kl.13:25

Lisa: Den personene som skrev den kommentaren sa aldri at h*n ikke var rasistisk. Muligens er h*n det, og det må h*n nesten få lov til!
Linn

16.mai.2009 kl.20:42

Veeldig bra inlegg Julia!
Anita

16.mai.2009 kl.23:01

nr. 4 fra toppen, Linn Kristin:Jo, det kan hende det. Men det er kanskje ikke så jævlig lett å komme hit heller da, til et land fult av rasister og fult av fordommer?Hadde vi tatt i mot dem bedre, hjulpet dem å komme inn i samfunnet osv. tror de hadd greid seg bedre. Du kan jo se på nordmenn som har havnet litt på kjøret, de er jo voldelige osv de også.
Tamara

17.mai.2009 kl.19:12

Fantastisk bra sagt av han! Hadde bare alle andre åpnet øynene og sett hva alle disse utlendingene gjør med gode, HVITE, Norge! Vi må reagere. NORGE FOR NORDMENN
Lisa

17.mai.2009 kl.20:00

visst dere tenker dere LITT om, så har faktsk norge fått mye hjelp fra utleninger og, når det gjelder jobber og sånne ting. Jeg synes faktisk det hadde vert jævlig kjedeli uten utleninger og bare nordmenn;-p Og de som kommer fra et annet land som kan norsk,som har bodd her siden de var små, som har fått norsk statborgerskap er jo da NORSKE. ikke innvandrere lengre, må ikke bare tenke på utseende. Da-a :-)
johanna

18.mai.2009 kl.15:01

Dere som uttaler dere om Oslo, og konsekvensene man må møte for å være blond. Er dere seriøse?? Vedder på at dere ikke har satt fot i Oslo by engang! Jeg er født og oppvokst i Oslo, nærmere Midtstuen for å være presis, aldri har jeg hørt om noen som har fått bank for å være blond. Jeg har kompiser som drar på fester i "Øst-kanten" og de har aldri møtt på "slemme utlendinger" som vil ta dem pga deres hår pigmenter. Så slutt å komme med røver historier. Det er trist å se at det FORTSATT finnes mennesker med fordommer! Og i følge SSB er det NORDMENN som står høyest på listen når det kommer til kriminalitet!
ehh

18.mai.2009 kl.17:40

Tamara:polakker er også innvandrere, og for å ikke si latvia folk osv som er hvite. kanskje du bare er rasist mot de utrolig mørke? siden du sier "HVITE"
Camilla

18.mai.2009 kl.18:48

Vi er ca. 4,5 millioner mennesker i Norge, og det store flertall er såklart nordmenn. Hvorfor er 2/3 av alle som sitter i fengsel i Norge idag, utlendinger ?Er nordmenn like kriminelle som utlendiger ?

18.mai.2009 kl.19:02

Vi bor i et land med ca. 4,5 mill. innbyggere. Det store flertall av desse er såklart nordmenn. HVORFOR er 2/3 av alle personer som sitter i fengsel i Norge idag, utlendinger ? Norge er faktisk et av de landene i VERDEN som har minst kriminalitet, så ja, jeg tror at folk fra andre land har en annen kriminalitet, og er mer kriminelle en nordmenn flest. Jeg vil ikke dra alle under en kam, for jeg VET at mange utlendinger klarer å tilpasse seg dette landet uten problemer, og er utrolig flotte mennesker som kommer hit, for ikke bare å leve på trygd.Og noen nordmenn, er også kriminelle. Utlendinger bør vere takknemmelige for å få komme til Norge,men her er dessverre for mange av de som ikke er det !
Lisa

18.mai.2009 kl.21:52

Merete: Hvis det er tilfelle, synes jeg fryktelig synd på personene, for skal man gå rundt med sånne fordommer ovenfor folk, kommer man ikke langt her i livet!
Susanne

19.mai.2009 kl.08:34

Altså, fargen må menneskene endrer ikke personene.. Og egentlig så er det ikke "negerne" som er farga, det er faktisk oss "hvite".Hvis vi soler oss, blir vi brune. Hvis vi slår oss, blir vi blå og gule, hvis vi er syke, blir vi "grønne".. Og de mørke holder faktisk på fargen sin hele tiden. Og jeg synes det er helt tragisk at noen skal si at utleningene ikke har noe rett til å være i Norge. Og all kriminalitet som har blitt i Norge, Har faktisk ikke alltid noe med utleningene å gjøre mener jeg! Og jeg har mange negere i min familie, og har opplevd en del drittslening osv, men vi "hvite" er ikke NOE mer verdt enn "negerne" !!
Jacob

19.mai.2009 kl.23:15

HÅPER ALLE NORSKE FINNER SEG EIN UTEN LANSK MANN/KVINNE Å GIFTER SEG MED HAN/HUN OG LEVER I EN VERDEN DER ALLE ER LIKE. OG ALLE MED SØRSTAT FLAGG PÅ ROMME SITT ELLER PÅ MOPED ELLER NOKEN ANDRE PLASS, DERE ER KVALME!.
Kathinka

20.mai.2009 kl.00:53

En ting sier jeg bare;) snik-islamisering. Snart er det ikke nordmenn igjen i ørteN
Lisa

20.mai.2009 kl.19:35

Kathinka: Haha, tror ikke det er noen fare for at nordmenn blir utrydda..

Skriv en ny kommentar

hits